United Parcel Service, ett grönt transportföretag?

United Parcel Service, ett grönt transportföretag?

De flesta måste någon gång skicka paket och brev. I Sverige är man kanske van vid gamla hederliga Posten men på senare tid så har marknaden öppnats upp rejält och flera internationella bolag konkurrerar på marknaden. Det finns många företag som satsar på ”grönt” och hållbarhet. Ett av dessa är amerikanska United Parcel Service, eller UPS som det också kallas.  På världsmarknaden är United Parcel Service störst vad gäller paketdistribution. Bolaget är så pass välkänt att även den som inte själv har haft att göra med dem säkerligen hört talas om dem genom media. I amerikanska tv-serier så är ”the UPS-guy” en inte sällan förekommande person. Många kanske känner igen dem via deras välkända bruna uniformer eller den numera klassiska logon. Företaget har nästan en halv miljon anställda, varav knappt 400 000  i USA. De levererar till cirka 220 länder och proklamerar stolt att leverans kan ske till alla adresser i USA och Europa. Självklart har ett sådant företag stora volymer, de levererar dagligen över 20 miljoner paket och dokument. På företagets hemsida går det enkelt och smidigt att beställa frakt och dylikt.

Historia

UPS grundades i Seattle redan 1907 men har numera sitt huvudkontor i Atlanta. Det tog närmre 70 år dock innan man satsade på Europa och då först i dåvarande Västtyskland. De hette från början inte United Parcel Service utan gick först under namnen American Messenger Service och Merchant Parcel Delivery i lite drygt 10 år. I början var det ett litet företag och då det var början på 1900-talet så skedde leveranserna främst via fot eller cykel. De första billeveranserna dröjde än några år. Företaget expanderade snart, först till Kalifornien. Senare på 30-talet så expanderade de ytterligare då på USA:s östkust och mellanvästern.  Man försökte tidigt med frakt via flyg men det blev inte ekonomiskt bärbart förrän några år in på 50-talet. Genom expansionen så hade man på mitten av 70-talet nått resultat. Numera levererade man till hela det sammansatta USA, dvs. inte Alaska och Hawaii. På slutet av 90-talet så introducerades det då privatägda bolaget på New York börsen. En så stor börsintroduktion hade vid denna tid inte skett.

UPS var tidigt innovativa och hade redan på 90-talet utvecklat en handhållen apparat för bättre koll och information om paketen. Man började också införa spårningsmöjligheter. Företaget har även gjort ett antal stora uppköp av till exempel andra fraktbolag eller flygbolag i sin iver att växa. Detta har lett till att man snabbt blivit stora på många av världens marknader. På senare tid så har de elektroniska möjligheterna utvecklats och UPS har för avsikt att leverera även med så kallade drönare.

Konkurrens inom grön transport

De främsta konkurrenterna för UPS är självklart de andra större fraktbolagen som också satsar på hållbarhet. Inom Sverige kan PostNord kanske främst nämnas, men på mer internationella sträckor så är DHL och DB Schenker viktiga motståndare. I hemlandet USA så är även där deras postservice, United States Postal Service, en av de stora konkurrenterna. Därtill kan läggas FedEx som välkänd spelare om kunderna.

Fraktmedel

Idag sker leveranserna med en mängd olika medel. UPS använder sig av skåpbilar, lastbilar, cykel, tåg, flyg och drönare. Man har närmre 120 000 transportfordon i sin flotta.

Comments are closed.