Stadscykling och framtiden

Stadscykling och framtiden

Sverige är ett progressivt cykelland där både invånarna och de statligt styrande tagit cykeln till sina hjärtan. Under det senaste decenniet har kommuner runt om i landet satsat stora summor på att bygga om och bygga ut cykelbanor, både i stadsnätet och mellan tätliggande orter. Det blir hela tiden lättare och säkrare att ta sig fram med två hjul i Sverige, och det senaste projektet har varit att förse de större städerna med hyrcyklar som man enkelt kan plocka ut och använda kortare stunder inom stadsnätet. Dessa cyklar ser lite olika ut, beroende på vilket företag som förser staden med cyklar, och om man besöker andra städer runt om den europeiska kontinenten så ser man att flera har liknande system. Framför allt finns det två olika typer av hyrcyklar för dessa korttidslån: de som har fast parkering och de som man kan ställa var som helst. I svenska städer är det både billigt och lätt att plocka ut en hyrcykel från ett av dessa ställ, och systemet kan utnyttjas av både turister och boenden.

Fler och fler cyklar i Sverige

Näst efter Köpenhamns vida cykelnät ligger flera svenska städer på toppen av de mest cykelvänliga, globalt sett. Svenska kommuner har varit ledande på att satsa på cykelbanor och hyrcyklar eftersom detta ger alla en möjlighet till snabbare, mer effektiv transport för en billig peng, samtidigt som man minskar trafiken i täta stadskärnor. Det svenska systemet ser ofta ut så att det finns stationer med dockade cyklar runt om i staden, och som cyklist måste man både hämta upp cyklarna och parkera tillbaka cyklarna vid en sådan dockningsstation. I vissa städer, som exempelvis i Göteborg, kan du antingen köpa ett tre-dygnskort som gör att du får använda cyklarna så mycket du vill under tre dygn, dock max en halvtimme åt gången utan att betala extra. Om du är boende i staden kan du på samma sätt köpa ett årskort, vilket kostar under 100-lappen, och sedan använda cyklarna mellan stationerna fritt under hela året. Eftersom man vill uppmuntra fler och fler till att använda cyklarna är ett årskort billigt och du kopplar det enkelt till ditt buss- och spårvagnskort så du slipper tänka på var du lagt ditt cykelkort.

Så funkar det utomlands

Några som hakat på trenden med hyrcyklar i storstäderna är såklart Kina. Trafiksituationen i deras hundratals miljonstäder har blivit värre och värre under deras snabba ekonomiska tillväxt, och nu har flera politiska initiativ tagits för att åtgärda dessa problem. Hyrcyklar är ett av dessa sätt, även om det fungerar lite annorlunda än i Sverige. I Kina laddar du ned en app från något av de många privata företag som förser städerna med hyrcyklar. Konkurrensen är hög på denna marknad, eftersom efterfrågan exploderat på senare år. Detta gör att användarna ofta kan hitta deals och kampanjer där man får hyra cyklarna så mycket man vill, för så låga priser som 20 kronor i månaden. Det som skiljer de kinesiska hyrcyklarna åt är att de saknar dockningsstation, och du lämnar dem fritt där du själv vill. Det kan stå hyrcyklar vart som helst runt om i staden, och i stället för att låsa upp dem i en station, låser du upp dem via en app med cykelns QR-kod. Det finns inte heller någon tidsbegränsning vad gäller cyklarna och i Kina har man satsat stort på cykelbanor som är separerade från den hektiska trafiken. Du kan dessutom använda samma tjänst i alla kinesiska städer, samt hitta vissa av dem med samma app, utomlands!

Comments are closed.